hoog in de lucht, stevig op de grond

Overstraat 3 - 5
3959 BR Amerongen


Het Wereldschilderen 1983 - 2020


Jan Piet Bode en Roeland Schweitzer




Schrijver nodig ?

over Schworks

s p r a n k
model voor communicatie


Columns
gedicht


 Vanouds de Liefde


waarom






copyright © Schworks



Zaken zijn zaken
De schilders Jan Pieter Bode (Groningen, 1952, links)

en Roeland Schweitzer (Utrecht 1952) maakten tussen 1983 en 2021

samen zes grote wereldschilderijen. (foto uit 1985)

Het plan was jaarlijks een schiderij, maar na nr 4 in 1988 hield het op.

In 2001 volgde toch weer een vijfde schilderij, gevolgd door een expositie in Amerongen.


En, tatarata, eind 2020 maakten we Schilderslust.


In het door kunstenaars bewoonde hotel Rauch aan de boulevard van Scheveningen maakten we in de zomer van 1983 ons eerste schilderij. We woonden en werkten daar enige weken en we besloten aan het eind van deze periode om samen een groot (3 x 5 meter) schilderij te maken. Licht, lucht, strand, zee en spel zijn de overduidelijke thema's. De schilderstijl is los en expressief.

Het Rauch schilderij. 1983, Scheveningen. Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer

Het jaar daarop ontstond de kans om in de Groningse Jan Haan zaal een tweede wereldschilderij te maken, ditmaal van 3 x 7 meter op het dekzeil van een vrachtwagen. De Jan Haal zaal, in het oude politiebureau, was een belaste plek. Hier werden joden gevangen gehouden en gemarteld in de tweede wereldoorlog. Tijdens het schilderen was de zaal bovendien open voor publiek, de vele bezoekers leidden af. Sommigen vonden het ongepast dat wij er schilderden en wij hadden ditmaal ambities.
Kortom, er stond druk op het schilderij, een gevecht met de verf en met elkaar. Al snel kwamen er talrijke figuren in beeld en een balzaal. Het werd teveel een plaatje en onbevredigend. De chaos rukte op met een deur naar het heden. Een dinerend echtpaar kijkt verbouwereerd toe.

wereld schilderij 2, Groningen 1984, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer

Schilderen versus broodwinning, Amsterdam 1983

Het derde wereldschilderij is in 1985 gemaakt in een oude bierbrouwerij in Amsterdam. Business to business heet het. De BKR was geen optie meer en de druk vanuit werk en gezin liet nauwelijks meer ruimte voor twee weken vrij spelen. U ziet de kunstenaars achter nagenoeg lege bureaus, omringd door een magische wereld, waaronder een warme douche. Het formaat van 4 x 6 meter is bovendien geschikter voor een bedrijfskantine dan voor een huiskamer. Een poging om de schilderijen te verkopen mislukte.

Wereldschilderij business to business, 1985, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer

Schilderen voor de liefde, 1988, Tongeren

In 1988 is, op de valreep, een vierde schilderij gemaakt, ditmaal in de Chevalierschool op het Veluwse landgoed Tongeren. Op de valreep, want de kunstenaars hadden het definitief druk met het vaderschap en het bijbehorende kostwinnerschap. Corinthiërs 1. vers 13 was het uitgangspunt van dit vierde schilderij: 'Zo blijven dan geloof, hoop en liefde, deze drie, maar het meeste van deze is de liefde.' De woorden die Roeland een paar weken eerder had gesproken aan het graf van zijn moeder. Het schilderij is zeer abstract, vrolijk, kleurrijk. Een wereld vol leven van 3 bij 4 meter.
Wereldschilderij nr. 4, geloof, hoop en liefde


Schilderen voor de pret, 2001 Noordbroek

Anno 2001, 13 jaar verder, zijn de kinderen al weer het huis uit bij Roeland. Zijn broodwinning komt vooral uit het schrijven van teksten voor overheden en bedrijven. Daarnaast is hij cultureel actief in zijn woonplaats Amerongen en wijde omstreken.Op zijn site staan veel culturele activiteiten. Jan Pieter daarentegen heeft even wenig tijd voor kunst. Hij is opnieuw vader van twee kinderen en is mededirecteur van een hoogwaardig metaalbedrijf. Toch komt er opeens een nieuw wereldschilderij. Ditmaal gemaakt in de monumentale deel van een herenboerderij in het Groningse Noordbroek. 
Jan Pieter stelt een pretentieloos schilderij voor. De afmetingen (2 x 3 meter) zijn relatief bescheiden en binnen een week schilderen de heren een zorgvuldig uitgewerkt en vrolijk schilderij. De schuur met uitzicht, de schilders zelf, een engel van Roeland en de autootjes van Jan Pieter, twee bezokers, een poes en een muis. Zo lijkt het. Maar wie wat schildert ligt toch anders, we rommelen aan elkaars werk totdat we tevreden zijn. Het resultaat is opnieuw een dialoog, een acceptatie en een gemeenschappelijk genieten.


Wereldschilderij Nr 5 uit 2001, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer



De vijf wereldschilderijen zijn in april 2002 tentoongesteld in de Oude Pindakaasfabriek van Nico Verlaan in Amerongen.

Schilderslust, 2020 Veenendaal

In het coronajaar 2020 eindigde ons zakelijk leven en hadden we weer tijd voor een nieuw schilderij. Dit zesde schilderij kwam zeer voorspoedig tot stand. Even voorbereiden en vervolgens zaterdag echt begonnen, woensdag klaar. Zonder plan of schets lekker door schilderen, ruim 4 x 3 meter. Heerlijke en memorabele dagen.
 
Het schilderij is gemaakt in het atelier van Roeland in de Ritmeesterfabriek in Veenendaal op het oude dekzeil van een marktkraam. een leuk voorbeeld van textielrecycling.

Schilderlust, 400 x 300 cm, Jan Piet Bode, Roeland Schweitzer, oktober 2020
 
Naar Sympany
De zes wereldschilderijen hangen vanaf juni 2021 in het grote sorteercentrum van textielrecyclingsbedrijf Sympany in Assen.