
De schilders Jan Pieter Bode (Groningen, 1952, links)
en Roeland Schweitzer (Utrecht
1952) maakten tussen 1983 en 2021
samen zes grote wereldschilderijen.
(foto uit 1985)
Het plan was jaarlijks een schiderij, maar na nr 4 in 1988 hield het op.
In 2001 volgde
toch weer een vijfde schilderij, gevolgd door een expositie in Amerongen.
En, tatarata, eind 2020 maakten we Schilderslust.
In het door kunstenaars bewoonde hotel Rauch aan de boulevard van Scheveningen maakten we in de zomer van 1983
ons eerste schilderij. We woonden en werkten daar enige weken en we besloten aan het eind van deze periode om samen een groot (3 x 5 meter) schilderij te maken. Licht, lucht, strand, zee en spel zijn de overduidelijke thema's. De schilderstijl is los en expressief.
Het
jaar daarop ontstond de kans om in de Groningse Jan Haan zaal een tweede
wereldschilderij te maken, ditmaal van 3 x 7 meter op het dekzeil van een
vrachtwagen. De Jan Haal zaal, in het oude politiebureau, was een belaste
plek. Hier werden joden gevangen gehouden en gemarteld in de tweede
wereldoorlog. Tijdens het schilderen was de zaal bovendien open voor
publiek, de vele bezoekers leidden af. Sommigen vonden het ongepast dat wij
er schilderden en wij hadden ditmaal ambities.
Kortom, er stond druk op
het schilderij, een gevecht met de verf en met elkaar. Al snel kwamen er
talrijke figuren in beeld en een balzaal. Het werd teveel een plaatje en
onbevredigend. De chaos rukte op met een deur naar het heden. Een dinerend
echtpaar kijkt verbouwereerd toe.

Schilderen versus broodwinning, Amsterdam 1983
Het derde wereldschilderij is in 1985 gemaakt in een oude bierbrouwerij in Amsterdam. Business to business heet het. De BKR was geen optie meer en de druk vanuit werk en gezin liet nauwelijks meer ruimte voor twee weken vrij spelen. U ziet de kunstenaars achter nagenoeg lege bureaus, omringd door een magische wereld, waaronder een warme douche. Het formaat van 4 x 6 meter is bovendien geschikter voor een bedrijfskantine dan voor een huiskamer. Een poging om de schilderijen te verkopen mislukte.

Schilderen voor de liefde, 1988, Tongeren
In 1988 is, op de valreep, een vierde schilderij gemaakt, ditmaal in de Chevalierschool op het Veluwse landgoed Tongeren. Op de valreep, want de kunstenaars hadden het definitief druk met het vaderschap en het bijbehorende kostwinnerschap. Corinthiërs 1. vers 13 was het uitgangspunt van dit vierde schilderij: 'Zo blijven dan geloof, hoop en liefde, deze drie, maar het meeste van deze is de liefde.' De woorden die Roeland een paar weken eerder had gesproken aan het graf van zijn moeder. Het schilderij is zeer abstract, vrolijk, kleurrijk. Een wereld vol leven van 3 bij 4 meter.

Schilderen voor de pret, 2001 Noordbroek
Anno 2001, 13 jaar verder, zijn de kinderen al weer het huis uit bij Roeland. Zijn broodwinning komt vooral uit het schrijven van teksten voor overheden en bedrijven. Daarnaast is hij cultureel actief in zijn woonplaats Amerongen en wijde omstreken.Op zijn site staan veel culturele activiteiten. Jan Pieter daarentegen heeft even wenig tijd voor kunst. Hij is opnieuw vader van twee kinderen en is mededirecteur van een hoogwaardig metaalbedrijf.
Toch komt er opeens een nieuw wereldschilderij. Ditmaal gemaakt in de monumentale deel van een herenboerderij in het Groningse Noordbroek.
Jan Pieter stelt een pretentieloos schilderij voor. De afmetingen (2 x 3 meter) zijn relatief bescheiden en binnen een week schilderen de heren een zorgvuldig uitgewerkt en vrolijk schilderij. De schuur met uitzicht, de schilders zelf, een engel van Roeland en de autootjes van Jan Pieter, twee bezokers, een poes en een muis.
Zo lijkt het. Maar wie wat schildert ligt toch anders, we rommelen aan elkaars werk totdat we tevreden zijn. Het resultaat is opnieuw een dialoog, een acceptatie en een gemeenschappelijk genieten.

De vijf wereldschilderijen zijn in april 2002 tentoongesteld in de Oude Pindakaasfabriek van Nico Verlaan in Amerongen.
Schilderslust, 2020 Veenendaal
In het coronajaar 2020 eindigde ons zakelijk leven en hadden we weer tijd
voor een nieuw schilderij. Dit zesde schilderij kwam zeer voorspoedig tot stand.
Even voorbereiden en vervolgens zaterdag echt begonnen,
woensdag klaar. Zonder plan of schets lekker door schilderen, ruim 4 x 3
meter. Heerlijke en memorabele dagen.
Het schilderij is gemaakt in het atelier van Roeland in de
Ritmeesterfabriek in Veenendaal op het oude dekzeil van een marktkraam.
een leuk voorbeeld van textielrecycling.

Naar Sympany