Agressieve communicatie
Pijn voel je, dus daar reageer je op. Ook een bedrijf hoeft pijn niet te ontkennen. Maar bedrijven reageren als het goed is weloverwogen, niet alleen maar emotioneel. Mensen worden boos of ze slaan juist dicht. Waarom doet iets (psychisch) pijn? Omdat ik me een eerdere onaangename ervaring herinner, heb ik geleerd. Die woede of dat dichtslaan zegt dus meer over mezelf, dan over de directe aanleiding. Dat klopt, heb ik vervolgens ontdekt. Heel vaak is die directe aanleiding alleen een misverstand.
Keurige reclame
Bedrijven zijn nooit boos in reclame. Altijd correct en hoffelijk, je scheldt elkaar niet uit. Alleen belangengroepen als de RAI, de Bovag, Greenpeace of studenten schelden in hun uitingen, het liefst op de overheid. Iedereen zou alleen op zichzelf moeten schelden. Bedrijven die echt ergens in geloven, die strijden met meer passie, die gaan ergens voor. Dat getuigt van lef en schept duidelijkheid. In oorlogen gaan mensen ook ergens voor. Meestal verbetering van hun armetierig lot. De extreem hoge werkeloosheid in Palestina verklaart veel.
Verstandige communicatie
Wie boos is moet naar zichzelf
kijken. Waarom ben je boos, geïrriteerd? Wat is dat voor onbewuste pijn
uit het verleden? Heb ik mijn werk niet goed gepland, of voorbereid? Doe
ik mijn best niet? Als ik er niets aan kan doen, dan hoef ik ook niet boos
te worden. Als iemand mij opzadelt met problemen, dan kan ik toch ook met
aandacht reageren? Succesvolle communicatie is open, eerlijk, betrokken en
vooral echt.
De vorige sprank
gaat over emotioneel krediet klik hiervoor op het
plaatje. |