Free commercial speech
Ooit ben ik opgehouden met het werk aan een reclamecampagne voor het tabaksmerk Drum. Ik zag het niet zitten als later mijn kinderen thuis kwamen met tabak en zouden zeggen dat ik daar toch zelf reclame voor maakte. Ik ben mijn eigen bankier. Ik maak keuzes. Alleen als er niets geen werk is, dan kan ik gedwongen worden tot alles. Armoede deugt niet en omdat cirkels rond zijn deugt rijkdom evenmin? Zo simpel is het niet.
De zin van goede communicatie
De Europese reclamelobby gaat u binnenkort vertellen dat de inkomsten uit advertenties een onmisbare geldbron zijn voor tijdschriften, kranten en websites.
Zo simpel is het niet. Bedrijven moeten zelf weten wat zij aan reclame uitgeven. Goede wijn behoeft geen krans. Voor het maken van een geavanceerd product als een auto heb je een zekere schaal nodig. Risico's in investeringen kun je beperken met goede reclame en, positiever gedacht, de resultaten nemen toe door goede communicatie.
Een integraal geluid
Maar wat is nu goede communicatie? Een half dozijn kenmerken: spannend, uitdagend, inspirerend, integer, samenhangend, vertrouwenwekkend en eenduidig op alle fronten. In dit rijtje zitten tegenstellingen, bijvoorbeeld spannend (nieuw) is moeilijk te combineren met vertrouwenwekkend (bekend, bewezen). Zo simpel is het dus niet. Goede communicatie komt recht uit het hart. Om je hart goed te horen, moet je heel goed luisteren. Zo simpel is het wel.
De vorige sprank
gaat over ervaringen delen, klik hiervoor op het
plaatje. |